Online-recensioner kan vara avgörande för en konsuments köpbeslut. Det är viktigt att utveckla en tydlig strategi för rykteshantering för att visa upp ditt företag i bästa möjliga ljus.
Rykteshantering kan vara en utmaning när man tänker på att folk alltid googlar ditt namn och läser recensioner. Men du kan ta kontrollen genom att aktivt söka upp positiva omdömen och använda dem i olika kanaler.
Övervaka ditt rykte
Som företagare kommer du att få negativ feedback eller recensioner, och det kan ha en betydande inverkan på ditt rykte. Det är viktigt att du regelbundet övervakar ditt rykte och dina omdömen på nätet och snabbt vidtar åtgärder om du upptäcker något som kan påverka ditt företag.
Oavsett om det är en elak tweet eller recension kan negativ feedback få bestående skador. Men du kan förebygga sådana situationer genom att ha en process på plats för att övervaka ditt rykte, svara på negativa omdömen och till och med identifiera positiv feedback och omdömen som inte sprids.
En proaktiv strategi för rykteshantering på nätet omfattar övervakning av sociala medier, sökmotoroptimering och hantering av recensioner på nätet. Genom att använda en plattform för insamling av recensioner och feedback kan du hålla koll på dina recensioner, göra anspråk på ditt företag på populära recensionssajter och svara på recensioner i tid för att förhindra att de blir till en snöboll. Det ger dig också möjlighet att samla in data och insikter från recensioner för att informera din verksamhet och förbättra kundupplevelsen.
Svara på recensioner
Online-recensioner är en av de viktigaste aspekterna av ett varumärkes rykte. De påverkar hur människor uppfattar ett företag och dess produkter, samt om de väljer att göra affärer med det företaget.
Negativa omdömen på nätet kan vara särskilt skadliga för ett företag. En negativ recension kan få kunder att tvivla på äktheten i positiva recensioner, och det kan till och med få potentiella kunder att sluta söka efter din produkt eller tjänst.
Att hantera onlinerecensioner kräver en blandning av strategi, taktik och teknik. Med rätt verktyg kan du övervaka och hantera dina recensioner mer effektivt och hjälpa dig att förvandla missnöjda kunder till varumärkesförespråkare.
Även om det kan vara frestande att ignorera en dålig recension bör du alltid svara på den på ett professionellt sätt. Ett bra svar visar att du bryr dig om dina kunder och vill lösa eventuella problem. Dessutom kan det ge dig en möjlighet att lyfta fram de sätt på vilka du har förbättrat din kundupplevelse.
Svara på negativa omdömen
Nyckeln till att hantera negativa recensioner online är att svara snabbt och professionellt. Ett offentligt svar visar att ett företag bryr sig om sina kunder och tar kundnöjdhet på allvar. Det kan också mildra skadan av en dålig recension och förvandla en missnöjd kund till en lojal förespråkare.
Kom ihåg att den som skriver recensionen är en människa. Försök att känna empati med dem och föreställa dig vad de går igenom dagligen. Det hjälper dig att inte bli defensiv eller känslosam.
En bra metod är att be om mer information och erbjuda dig att ta konversationen offline. På så sätt kan du undersöka frågan mer ingående utan att avslöja någon privat information. Det förhindrar också att ärendet eskalerar till ett offentligt krig, som när Amy’s Baking Company bråkade med en av sina egna kunder som hade skrivit en dålig recension. Detta utlöste ett nationellt ramaskri och togs upp av de lokala nyheterna.
Svara på positiva omdömen
Positiva omdömen på nätet är ett kraftfullt verktyg för företag som vill driva trafik och generera försäljning. De förbättrar sökmotoroptimeringen genom att tillföra nytt, relevant innehåll som Google kan genomsöka och indexera.
Ett väl utformat svar är ett bra sätt att visa dina kunder att du bryr dig om deras upplevelse och att du är engagerad i att lösa problem när de uppstår. Ett dåligt utfört svar kan däremot sända motsatt budskap – och få ditt företag att framstå i dålig dager.
Att hantera sitt rykte är en kontinuerlig process. Även om ditt företag har ett gott rykte är det viktigt att ständigt tillämpa principerna för ORM. På så sätt kommer du att vara redo att hantera en kris med elegans och professionalism när den väl inträffar – och det gör den förr eller senare.